Online
betaalmethoden

Bekijk de wereld (Uw nieuwe afzetmarkt) vanuit het perspectief van de consument

Een (buitenlandse MKB) ondernemer die de Nederlandse markt wil betreden, hoeft in principe alleen iDEAL als betaalmethode in zijn/haar webshop toe te laten voegen. In Nederland gaat immers ruim 75% van alle transacties via iDEAL. Voegt die (buitenlandse MKB) ondernemer geen iDEAL toe, slaat hij/zij de plank mis ongeacht zijn/haar competitief voordeel t.o.v. Nederlandse (MKB) ondernemers.

Dat klinkt heel eenvoudig. Toch wijzen de statistieken uit dat dit niet altijd het geval is. Tot 2014 boden volgens onderzoek van EMEA slechts 9% van alle West-Europese online ondernemers iDEAL als betaalmethode in hun webshop aan. De conversie in Nederland was in die tijd laag: ongeveer 1 op 7. Op dit moment is de conversie gestegen tot ongeveer 1 op 3. De online markt is in de tussentijd gegroeid met 38%! Kortom, een steeds groter stuk van de taart wordt geconsumeerd door buitenlandse online ondernemingen.

Het grote voordeel van iDEAL ten opzichte van veel andere betaalmethoden is dat de fraudegevoeligheid erg laag (bijna nihil) is én het een gegarandeerde betaling betreft. Er bestaan (wereldwijd) maar weinig gegarandeerde online betaalmethoden. Bancontact – de nummer één betaalmethode in België – is de enig andere “ideale” betaalmethode in Europa.

Waar moet U als MKB online ondernemer op letten?

Voor online MKB ondernemers die een buitenlandse markt willen betreden, is een bewuste afstemming van de betaaloplossingen per regio, doelgroep(en) en/of markt(en) om meerdere redenen heel belangrijk. De betaalgewoonten én betaalmoraliteit zijn namelijk heel vaak (aanzienlijk) afwijkend van Uw vertrouwde thuismarkt.

Wist U bijvoorbeeld (op het gebied van betaalgewoonten) dat een Duitse consument in 94% van de gevallen een elektronica aankoop met zijn VISA/Mastercard doet, terwijl diezelfde consument in 47% van de gevallen aankopen tot €30,00 via zijn PayPal account doet? Wij denken dat dit essentiële informatie is als U de Duitse markt wilt betreden.

Uit ervaring kennen we bij Stichting PayDutch de betaalgewoonten van buitenlandse consumenten. We bestuderen de ontwikkelingen al sinds 2006. Wij adviseren U dan ook gebruik te maken van onze kennis, voordat U onbewust (of onwetend) een deel van Uw potentiële niet-Nederlandse afzetmarkt ontsluit.

Heeft U vragen over één van deze onderwerpen? U kunt ons hierover altijd mailen via ons algemene emailadres: info@paydutch.com

Het gebruiksgemak en de gebruikservaring van de consumenten in de afzetmarkt die U wilt bereiken, is altijd leidend. Zonder duidelijk beleid en beeld van Uw buitenlandse ambities, is iedere betaalmethode die U toevoegt als een lot uit een loterij; kleine kans op groot succes, grote kans op géén succes! Voorkom deze loterij ervaring en maak gebruik van de ervaringen van Uw collegae.

De Stichting PayDutch betaalmethoden top-10:

Onderstaande overzicht is een weergave van de meest gebruikte betaalmethoden bij alle Stichting PayDutch leden.

We hebben daarbij gekeken naar omzetgegevens (en niet aantal transacties).

We adviseren U geen conclusies te verbinden aan deze weergave voor Uw webshop, daar een dergelijke top-10 niets zegt over de specifieke behoeftes van Uw afzetmarkt. Zie hiervoor “Welke betaalmethoden heeft U nodig?”

iDeal

De populairste betaalmethode in Nederland.

Bancontact

De bekendste betaalmethode onder Belgische consumenten.

Sofort

Bekende directe betaalmethode in Duitsland (Klarna).

Mastercard

MasterCard voor internationale creditcard betalingen.

Visa

Visa voor internationale creditcardbetalingen.

Achteraf betalen

De achteraf betaalmethode in Nederland.

PayPal

Internationaal populaire online betaalmethode met garantie voor koper en verkoper.

SEPA Direct

Je Europese klanten laten betalen per overboeking.

Carte Bleue

Carte Bleue is beschikbaar voor alle Franse rekeninghouders.

Alipay

Scroll naar top